Op 15 september opent de tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas in SCHUNCK Museum in Heerlen. De expositie toont meer dan honderd werken en objecten uit de collectie van The Andy Warhol Museum in Pittsburgh die betrekking hebben op de thema’s eindigheid en spiritualiteit. Het is voor het eerst in zestien jaar dat er een grote Andy Warhol-solotentoonstelling in Nederland te zien is. De tentoonstelling loopt tot en met 16 maart 2025.
Vanitas-genre
De tentoonstelling gaat dieper in op Warhols fascinatie voor tijdelijkheid, spiritualisme en astrologie. Vanitas toont schilderijen en een zelden getoonde reeks tekeningen van schedels en zelfportretten. Deze doen denken aan het 17e-eeuwse Vanitas-genre in de beeldende kunst, dat vooral populair was onder Nederlandse en Vlaamse schilders. Vanitas – Latijn voor zowel ‘ijdelheid’ als ‘leegheid’ – is een kunstgenre dat gebruikmaakt van symboliek om de vergankelijkheid van het leven, de onvermijdelijke dood en de zinloosheid van ijdelheid te tonen. Deze thema’s en een gevoel van spiritualiteit met betrekking tot het verstrijken van de tijd en de lichamelijke vergankelijkheid, worden verkend door middel van multimediawerken en archiefobjecten uit Warhols Time Capsules. Om meer uit te wijden over het thema ‘vanitas’ is er een selectie van 17e-eeuwse vanitaswerken uit de collectie van het Rijksmuseum te zien, waaronder prenten, tekeningen en een schilderij.
Fabian de Kloe, artistiek leider SCHUNCK Museum: “De focus op religie en katholicisme in Vanitas roept associaties op met het katholieke verleden en heden van Zuid-Nederland. Meer in het algemeen blijven thema’s als geloof en spiritualiteit vandaag de dag relevant. Een opmerkelijk feit is dat de kunstenaar opgroeide in het industriële Pittsburgh als zoon van een mijnwerker met een immigratieachtergrond. Heerlen en Pittsburgh delen als steden met een mijnverleden een vergelijkbare postindustriële dynamiek en dezelfde uitdagingen.”
120 werken en voorwerpen uit het persoonlijk archief
Tot de werken die in de tentoonstelling te zien zijn, behoren de beroemde serie geschilderde Self Portraits (1986) met een ‘fright wig’, het blacklight schilderij The Last Supper (1986), een serie zeefdrukken in verweerde zwart-wittinten van Marilyn Monroe genaamd de Reversal Series (ca. 1978), en iconische zeefdrukken uit Warhols Death and Disaster serie, zoals White Burning Car III (1963), evenals een reeks iconische Shadows (1979) schilderijen. Persoonlijke voorwerpen van Warhol zoals pruiken, roze korsetten en Chinese astrologiekaarten maken de tentoonstelling compleet. De selectie van werken en persoonlijke objecten laat een andere kant van de kunstenaar zien, een kwetsbare en onzekere kant. Tegelijkertijd vierde Warhol ook het leven en omarmde de tijdelijkheid ervan. Dat maakt het werk van Warhol niet alleen donker en somber, maar ook onmiskenbaar ‘campy’. SCHUNCK Museum heeft deze unieke collectie samengesteld in samenwerking met Patrick Moore, emeritus directeur van The Andy Warhol Museum en curator van deze tentoonstelling. De kunstwerken en objecten in de tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas zijn nooit eerder in deze combinatie in Europa te zien geweest.
Iconen in de kunst bij SCHUNCK
SCHUNCK Museum richt zich de laatste jaren op het vertellen van onverwachte of onvertelde verhalen over iconische kunstenaars uit de 20e en 21e eeuw. In 2019 presenteerde SCHUNCK de tentoonstelling Basquiat: The Artist and his New York Scene over Basquiats vroege werk. In 2022 organiseerde SCHUNCK de tentoonstelling Keith Haring: Grace House Mural, inzoomend op de performatieve aspecten en eerder werk van Haring. SCHUNCK werkte voor beide tentoonstellingen samen met het Museum of Contemporary Art Denver. De tentoonstellingen gingen vergezeld van bekroonde publicaties.
De komende tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas is het volgende hoofdstuk in deze reeks. Warhol werkte nauw samen met zowel Basquiat als Keith Haring, en net als bij de tentoonstellingen over hen zal deze tentoonstelling een nieuwe kijk geven op het oeuvre van de gevierde kunstenaar.
Andy Warhol: Vanitas
15 september 2024 t/m 16 maart 2025
SCHUNCK Glaspaleis
Bongerd 18, Heerlen
Openingstijden: dinsdag t/m zondag 11.00-17.00 uur.
Entree:
Volwassenen: € 15,00 online ticketprijs / € 16,00 entreeprijs aan de balie (dagkassa)
Studenten: € 11,80 online ticketprijs / € 12,80 entreeprijs aan de balie (dagkassa)
Kinderen en jongeren t/m 18 jaar gratis